מהו תיאודוליט ולמה הוא משמש

מהו תיאודוליט ולמה הוא משמש

כשהיינו ילדים בשיעורי הנדסה, היינו נדרשים להשתמש במחוגות ואמצעים שונים בשביל לחשב זוויות שונות, לימים גם למדנו בעזרת משוואות שונות כיצד אנחנו יכולים לחשב את הזוויות של כל משולש או צורות הנדסיות אחרות.

מן הסתם, בעולם האמיתי, בעולם בו אנחנו נדרשים לבנות תשתיות, מכשירים וציוד, אנחנו לא יכולים להסתפק בפריט בסיסי כמו מחוגה, במקרים רבים אנחנו נדרשים לבצע מדידה של זווית בצורות הרבה יותר מורכבות ועל כן, אנחנו נדרשים להשתמש בציוד משמעות ורציני יותר.

תאודוליט הוא דוגמא למכשיר מדידה בו נשתמש על מנת לחשב זווית. המכשיר מאפשר לנו לחשב את הזווית בין קו ראייה לבין מישור אופקי וכן בין שני קווי ראייה. בצורה כזו אנחנו יכולים לדעת בדיוק מה המרחק ומה הזווית של המרחק הזה.

תאודוליט מכיל משקפות אשר יכולות לנוע לכיוונים שונים, הן על ציר אנכי ועל ציר אופקי, ומאפשרות לנו למעשה לחשב את הזווית על פי נקודת המוצא בה נמצא המכשיר וממנה אנחנו מתחילים למדוד.

לפני שנסביר מתי אנחנו משתמשים במכשיר זה, ועד כמה הוא משמעותי בתהליך העבודה, צריך לומר, עם השנים פותחו מכשירים מתקדמים מאוד אשר שיפרו את רמת הדיוק בצורה משמעותית מאוד, וכן איפשרו לנו ליהנות מאופציות שונות שבעבר לא היו מוכרות, למשל, יכולת לחשב הפרשי גובה, וכן אנחנו יכולים למדוד את הנתונים מבלי להיעזר בכלים נוספים, כל מה שאנחנו צריכים זה תאודוליט איכותי ומשופר.

אופן השימוש במכשיר ומתי אנחנו נעשה בו שימוש:

כאמור, המכשיר כולל משקפות ואמצעים שמאפשרים לנו למדוד את הזוויות והמרחקים. המכשיר מוצב על גבי חצובה שמותקנת במרכז שלו, כך שהיא מאפשרת לו לתפוס את כל המרחק בצורה אפקטיבית, כמו כן, המכשיר כולל פלס שמאזן אותו, באופן כזה שהציר האנכי מתלכד עם הכיוון של כח הכבידה. להתמרכזות ולאיזון של המכשיר יש חשיבות בכל מה שקשור ליכולת למדוד את הזווית מנקודת אפס. המדידות נעשית על ידי כיוון המשקפת אל המטרה.

מתי אנחנו נשתמש במכשיר זה? נהוג להשתמש בתאודוליט במקרים שונים, למשל, כאשר יש צורך למדוד רשתות טריאנגולציה (רשת נקודות שפרוסות בשטח ומאפשרות לנו לבצע מדידות שונות שלו), וכן כאשר אנחנו נדרשים לבצע מיפוי ומדידות קדסטרליות (מדידות שנדרשות אם אנחנו רוצים לבצע חלוקה של שטח מסוים לגושים וחלקות, כפי שקורה לא פעם במריבות על הקרקע או במצבים אחרים)

לפני סיום חשוב להבהיר, המכשיר כשלעצמו מאוד מתקדם ומאוד ייחודי, אך בשביל שיהיה ניתן לעשות בו שימוש אפקטיבי ויעיל, כך שנוכל לקבל ממנו נתונים שיעזרו לנו, הרי שאנחנו חייבים להעסיק אנשים שיודעים כיצד לעבוד איתו או לבצע הדרכות לעובדים שלנו בשביל שידעו כיצד להשתמש במכשיר, וכמובן אנחנו תמיד יכולים להיעזר בגורמים חיצוניים שיבצעו עבורנו את העבודה.