יתרונות העבודה עם דיסטומטים למודדים

יתרונות העבודה עם דיסטומטים למודדים

מכשירי מדידה אלקטרוניים מודדים תכונות, כיוון ומיקום של חפצים גדולים בהנדסה, בנייה, מיפוי, ביטחון ותעשיות אחרות. ציוד למדידת קרקע מסייע במיפוי, ואילו מכשירי מדידה לבנייה משמשים לסימון המיקום והפריסה של מבנים חדשים. מכשירי מדידה אלקטרוניים הקלו על חיי הסוקרים, אשר נהגו לבצע את המדידות שלהם באמצעות ציוד קונבנציונאלי הגוזל זמן כמו סרטי מדידה, מצפנים וסרגלים. אחד המכשירים שהקלו במיוחד על המדידות הוא הדיסטומט. הדיסטומט הוא מכשיר אלקטרוני למדידת מרחק, קטן וקומפקטי, שימושי במיוחד בעבודות בנייה והנדסה. הדיסטומט מודד מרחקים שונים בהתאם לסוגו על ידי הכוונת המכשיר לרפלקטור וקריאת התוצאה.

איך המכשיר עובד?

מכשירים אלה מודדים מרחקים באמצעות גלי אינפרא אדום. יש צורך למקם מחזירי אור בנקודה שרוצים למצוא את המרחק ממנה, על מנת שיהיה החזר של הגלים. מכשירים אלה קלים וחסכוניים וניתנים להרכבה על תיאודוליטים למדידות זוויתיות. הטווח של מכשיר כזה יהיה 3 ק”מ וטווח הטעויות בו הוא מאוד מצומצם: ± 10 מ”מ.

היתרונות בעבודה עם דיסטומט

דיסטומטים כמכשירי מדידה נותנים מספר יתרונות למשתמשים בהם.
  1. מכשיר יציב המאפשר לבצע מדידות בתנאי שטח שונים וקשים. לדוגמה, שטח עם הצללה או בתנאי מזג אוויר חורפיים.
  2. מאפשר דיוק במדידות בכל תנאי שטח.
  3. עובד היטב בשילוב עם מכשירי מדידה אחרים.
  4. מאפשר לבצע מדידות במהירות ובקלות מבלי להתפשר על הדיוק.
  5. בעל מגוון. כלומר, ישנם הרבה סוגים הקיימים בשוק המאפשרים התאמה אישית לעבודה- לפי המרחקים הנדרשים למדידה ותנאי השטח.

פיתוחים שונים של הדיסטומט

גיאודימטר- הוא מכשיר שפועל על בסיס התפשטות גלי אור. המכשיר מתאים יותר לתצפיות בשעות הלילה ודורש מערכת פריזמה בשביל לאפשר את החזרת הגלים. טמורומטר- מכשיר מדידה המשתמש בגלי רדיו בתדר גבוה (גלי מיקרו) למדידת מרחקים. זהו מכשיר מאוד ידידותי לשימוש נייד. ניתן לחבר לו סוללה של 12 עד 24 וולט. לצורך מדידת המרחק נדרשים שני טמורומטרים, כל אחד מהם יוצב באחד הקצוות של המרחק אותו רוצים למדוד, עם שני אנשים מיומנים מאוד, כדי להבחין בתצפיות. מכשיר אחד משמש כיחידת אב והשני כיחידה מרוחקת.   על ידי לחיצה על כפתור ניתן להמיר את היחידה הראשית ליחידה מרוחקת ולהיפך. מתקן דיבור (מתקן תקשורת) מסופק לכל מפעיל לצורך אינטראקציה במהלך המדידה.

תחנת כוללת (TS)

Total Station הוא מכשיר מדידה אלקטרוני קל משקל, קומפקטי המשלב את היכולות של מכשירי EDM (Electronic Distance Measurement) עליהם פירטנו קודם ואת היכולת של כלי מדידה זוויתי כמו תיאודוליט. Total Station יכולה לבצע את הפונקציות הבאות: מדידת מרחק, מדידה זוויתית, עיבוד נתונים, תצוגה דיגיטלית של פרטי נקודה ואחסון נתונים. לסיכום, דיסטומט הוא מכשיר בסיסי עבור הרבה עבודות הדורשות ביצוע של מדידות רבות. הוא מייעל ומפשט את העבודה ומאפשר דיוק מירבי. בעזרתו פותחו מכשירים נוספים המאפשרים לבצע גם כן מדידות בתנאים שונים ומאפשרים יכולות נוספות על מנת לפשט את העבודה.