מה הן פריזמות? למה הן משמשות ? סוגי הפריזמות השונות

מה הן פריזמות? למה הן משמשות ? סוגי הפריזמות השונות

  פריזמה (בעברית: מנסרה) היא אלמנט שמשתייך לתחום האופטיקה. הפריזמה היא למעשה רכיב אופטי שמשמש עבור שבירה והחזרה של קרני אור או לחילופין לפירוק של האור. אך הפריזמות בהן אנו מתעסקים הן פריזמות אחרות לחלוטין: בתחום המדידה, הפריזמה היא קובייה פינתית או רטרו רפלקטור שמחוברים על עמוד.

איך הפריזמה עובדת?

לרוב, נשתמש בפריזמה כשנרצה למדוד מרחק בכיוונים אנכיים או אופקיים. נתחיל בהצבת מוט בנקודה עד אליה נרצה למדוד ועל המוט נמקם את הפריזמה. נכוון לעבר מרכז הפריזמה באמצעות משקפת עד לכדי התלכדות הפריזמה עם נקודת המרכז האבסולוטי (כלומר התלכדות קו האופק עם הקו האנכי) ביחס לנקודה המסוימת שהגדרנו קודם לכן.

למה דווקא פריזמה?

בעבר היה נהוג להשתמש באמצעים פשוטים הרבה יותר כמו סרט בד שהיה נמתח בין שתי נקודות ציון (קואורדינטות) שונות. אך שיטה זו התאפיינה בחוסר דיוק, על כן התעורר הצורך להמציא שיטה יעילה יותר שתביא לתוצאות מדויקות ואיכותיות יותר. אז נכנסה הפריזמה לתמונה, שידועה בתוצאותיה האפקטיביות והמהימנות. 

רכיבי הפריזמה

הפריזמה מיוצרת מרכיבים אלקטרוניים מהאיכות הגבוהה ביותר שניתן למצוא. לפריזמה ציפוי אופטי שמאפשר לעבוד עם הפריזמה בתנאי שטח קשים ומורכבים. מעבר לכך שרכיביה האיכותיים של הפריזמה הופכים אותה לכלי מדידה מדויק להפליא, הם גם גורמים לה להאריך ימים ולהיות עמידה ביותר. 

אופן שימוש

את הפריזמה נניח על מוטות הפריזמה שמהווים עזרי מדידה. על המוטות לעמוד בתקנים והנהלים ההכרחיים, שכן מוטות לא תקינים עלולים לשבש את תוצאות המדידה של הפריזמה עצמה. המוטות נישאים לגבהים שמשתנים בהתאם לתנאי השטח המוגדרים. 

סוגי פריזמות

ישנם סוגים שונים ומגוונים של פריזמות. הנה דוגמאות לשלושה סוגים של פריזמה: מדובר בפריזמה ממותג פרטי. כוללת בתוכה גם מאזן אפס או שלושים מילימטר.EPL AK`22 EPL MJP-105: סט מלא שכולל שלושה מוטות מתברגים שיכולים להתחבר אחד לשני ולהגיע לגובה מצטבר של עד מטר ושמונים. לפריזמה זו מנגנון יעילה משוכלל ואפקטיבי ביותר. בנוסף, ישנו לוח מטרה אינטגרלי. הקוטר הכולל של הפריזמה הוא עשרים וחמישה מילימטר. EPL-TMT: פריזמה שכוללת רפלקטור (מחזיר אור). לפריזמה זו מנגנון הגנה מפני עיקום כמו גם מתאם לתבריג מסוג M16 עם אזור קריסה.

התפתחות טכנולוגית

כפי שניתן לראות במוזכר מעל, עולם הפריזמות התפתח רבות בשנים האחרונות. הפריזמות שניתן למצוא כיום בשוק מגיעות לרמות תחכום ויעילות גבוהות ביותר. רצוי להתייעץ עם מומחה מקצועי לפני רכישת פריזמה, שכן יש להתאים באופן המדויק ביותר בין הפריזמה לבין הצורך שהתעורר.

סיכום

מכשיר הפריזמה הוא מהמכשירים הטובים ביותר בעולם המדידה כיום. ישנן פריזמות מתקדמות ביותר בעלות יכולות משכוללות שממצבות את הפריזמה כאחד מכלי המדידה הפופולריים ביותר בקרב אנשי מקצוע ובעלי עניין.