חשיבות הפריזמה ותפקידה בהליך המדידה

חשיבות הפריזמה ותפקידה בהליך המדידה

במדידות, פריזמה היא קובייה פינתית או רטרו-רפלקטור, המחוברת בדרך כלל על עמוד מדידות (עמודי פריזמה), המשמשים כמטרה למדידת מרחק תוך שימוש, למשל, בתחנה כוללת. תחנה כוללת היא המכשיר המתקדם ביותר כיום לביצוע מדידות. על מנת למדוד כיוונים אנכיים או אופקיים במכשיר מציבים מוט בנקודת המטרה ועליו ניצבת פריזמה. מכוונים למרכז הפריזמה באמצעות המשקפת ולאחר התלכדות עם מרכז הפריזמה נותן המכשיר קריאה הכוללת בתוכה את הכיוון האופקי והאנכי, וכן את המרחק מן המטרה שנבדקה. ניתן לערוך חישובים שונים, כולל חישובי רום.

בעבר היה נהוג למדוד מרחקים ורומים באמצעות סרטי בד באורך של 20 מטרים שנמתחו על פני קו מדידה בין שתי נקודות שהקואורדינטות שלהן ידועות ועליהם הונחו סרט פלדה. קביעת המידות לא הייתה מדויקת והיא נקבעה בשילוב של קווים תומכים, סרטים ניצבים, מרחקי תומכות, וגם על-פי עינו של המודד שהערך את הנקודה שבה חוצה הסרט את קו המדידה בזווית של 900. עם הכנסת הפריזמה למערכת מדידת הפרטים, הדיוק של מדידת הניצב מהפרט אל סרט המדידה עלה משמעותית.

כדי למדוד מרחקים בין שתי תחנות השתמשו בדיסומט, מד-מרחק שהורכב על משקפת התיאודוליט. בתחנה שממול הוצבה פריזמה. המכשיר שלח קרן לכיוון הפריזמה וקיבל קרן חוזרת. מדידת הפרש הפאזה בין שליחת הקרן לחזרתה אפשר את קביעת המרחק. כיום ישנם מכשירים מתקדמים יותר ובמגוון מחירים רחב, בהתאם לצרכי המדידה ומורכבותה.

מיוצרות מרכיבים באיכות הגבוהה ביותר, עם ציפויים אופטיים, כך שניתן להשתמש בהן גם בתנאים הסביבתיים הקיצוניים ביותר, עם עמידות לטווח הארוך, וטווח מקסימלי של הדיוק הגבוה ביותר שניתן להשיג.

בשוק המוצרים למדידה קיים מגוון רחב של פריזמות זמינות לעבודה יעילה וקלה בכל תנאי השטח החיצוניים. ניתן לבחור בין מאזן פריזמה אפס או שלושים מילימטרים, פריזמה שכוללת מנגנון נעילה מהיר המאפשר לנעול אותה בכל גובה מבוקש; כולל לוח מטרה אינטגרלי ובקוטר 25 מילימטרים; יש לה גם מוט מסומן במקטעי אפור ואדום אחת לשלושים סנטימטרים, ומקדם אפס. פריזמה נוספת מגיעה עם רפלקטור מדבקה שהמרכז שלו מסומן באמצעות קדח.

את הפריזמות יש להניח על מוטות פריזמה, שהם עזרי מדידה שעליהם יושבות הפריזמות. קיים בשוק מגוון מוטות שעמדו בתנאי הבדיקות והאישורים המחמירים ביותר. המוטות נישאים לגבהים שונים על פי סוג הפריזמה, וחלקם ניתנים לכוונון עבור פריזמות שונות.

תחום המדידה הולך ומתפתח, ועם ההתפתחויות הטכנולוגיות גם מכשירי הפריזמה מתחדשים ומתעדכנים. לכן חשוב לפנות למקום מקצועי שיידע לבצע התאמה אישית לצורך שלכם בעת בחירת פריזמה. הגיעו עם הגדרה מדויקת של הצרכים שלכם, אל תחסכו בפרטים, כדי שניתן יהיה לבצע התאמה מקסימלית של מכשיר פריזמה המתאים ביותר עבורכם. חשוב לא לקנות מכשיר מיושן שחסרות לו תכונות שאתם צריכים מצד אחד, ומצד שני אם אתם מעוניינים לחסוך בעלויות – אין צורך ברכישת מכשיר עם עודף תכונות ושיפורים.