טכנולוגיית משין קונטרול – כיצד היא עובדת?

טכנולוגיית משין קונטרול – כיצד היא עובדת?

מגריידרים שיכולים ל”גדר” אוטומטית ועד למשאיות שמסיעות את עצמן, טכנולוגיית משין קונטרול מחוללת מהפכה בתעשיית הבנייה. אבל איך הטכנולוגיה הזו עובדת?

כדי להבין כיצד טכנולוגיית משין קונטרול מחוללת מהפכה בענף הבנייה, עלינו להבין תחילה מה הכוונה במונח Machine Control”’ ואת הסיבות להתפתחותו. במילים פשוטות, פתרונות חומרה ותוכנה פותחו כדי לקבוע את מיקומה הנוכחי של מכונה על פני כדור הארץ ולהשוות את המיקום בפועל של המכונה מול התכנון הרצוי.

באמצעות נתונים מלוויינים או טוטאל סטיישן ומודלים תלת מימדיים, הטכנולוגיה מבטיחה שמפעילי מכונות יכולים להתמקם במקום הנכון, להפוך את פונקציות העבודה לאוטומטיות ולאסוף נתונים. באמצעות שימוש בחיישני מיקום שונים ובתצוגה, משין קונטרול מעניקה למפעילים התייחסות ברורה למיקום הכלי אל מול השטח.

מאז סוף שנות ה-90 התפתחו טכנולוגיות המאפשרות קבלת החלטות מבוססת נתונים במקום הסתמכות על שיטות מסורתיות או מיומנותו וניסיונו של מפעיל הצמ”ה. כתוצאה מכך, טכנולוגיית משין קונטרול מגבירה ביעילות את הפרודוקטיביות והדיוק של המפעילים.

מערכות משין קונטרול על מחפרים, בולדוזרים וגריידרים, כמו ה-MC-Max של Topcon, חוסכים למפעילים זמן, כסף ודלק הודות לשיפור הדיוק של הטכנולוגיה וביצועים משופרים. באמצעות שימוש בפלטפורמת MC-X, למפעילים יש גישה לטכנולוגיה המפגישה את כל פתרונות מיקום האתר הסטנדרטיים וסוגי מכונות שונים יחד, כלומר יש להם את הגמישות לערבב טוטאל סטיישן או GNSS עם מחפרים, בולדוזרים וגריידרים.

היסטוריה של משין קונטרול:

משין קונטרול תופסת תאוצה במגוון סוגים שונים של ציוד מכני הנדסי – כולל מחפרים, בולדוזרים ולאחרונה גריידרים. אולם לפני אימוץ טכנולוגיה זו, המפעילים נאלצו לבדוק באופן ידני את מכונות הציון והמיקום בעצמם – תהליך שהיה פחות מדויק, גוזל זמן והכיל סיכוני בטיחות גבוהים יותר בשל הקרבה של המודד ופועלים למכונות. ככל שהחלו להתפתח טכנולוגיות דו-ממד ותלת-ממד, כך גם התפתחה טכנולוגיית משין קונטרול. פתרונות משין קונטרול מאפשרים למערכות להדגים עד כמה עמוק לחפור, נתוני חפירה / מילוי מוצגים בזמן אמת, שליטה טובה יותר על הכלי ועוד.

כדי שזה יעבוד, הוצבו מאזנות לייזר מסתובבות כדי לשדר אותות שניתן לקלוט על ידי חיישנים הממוקמים על בולדוזרים או על מחפרים. זה נתן למפעילים את המידע הבסיסי שהם צריכים עבור המכונה שלהם. עם זאת, בהשוואה למשין קונטרול מודרנית, המערכות המוקדמות הללו עדיין היו מוגבלות מאוד באספקת תמונה מלאה ומדויקת ולעתים קרובות היו גם יקרות או מורכבות מדי.

אתגרים בתעשייה כיום:

כיום תעשיית הבינוי עומדת בפני כמה אתגרים משמעותיים. זה לא סוד שחסרות ידיים מקצועיות בתחום הבינוי, קבלנים מתקשים למשוך אנשים צעירים וכתוצאה מכך ישנם פחות מפעילי מכונות שנכנסים לענף זה.

במידה ומגמה זו תימשך, הענף יישאר עם מחסור במפעילים מנוסים ואמינים, מה שאומר שהאיכות והפרודוקטיביות של הפרויקטים יושפעו מפער מיומנויות משמעותי. כדי לעמוד ביעדי הבנייה ולהתמודד עם פער המיומנויות, התעשייה פונה לטכנולוגיית משין קונטרול כדי לשפר עוד יותר את תהליכי העבודה שלה.

משין קונטרול אוטומטית:

מעבר לאספקת ראייה מרחבית למפעילים, משין קונטרול אוטומטי מזיזה את הדלי או כף החפירה על ידי “דיבור” עם ההידראוליקה של המכונה. שלא כמו במשין קונטרול רגילה, משין קונטרול אוטומטית לוקחת על עצמה את האחריות על הדיוק ומהירות הביצוע. המשמעות היא שבאמצעות שימוש בטכנולוגיה זו, מפעילים חדשים או פחות מיומנים יכולים לעבוד כמו מקצוענים.

עד כמה אומצה טכנולוגיית משין קונטרול אוטומטית?

כשמסתכלים על מצב הבנייה הנוכחי, ברור שלמרות היתרונות המשמעותיים שלה, אוטומציה של משין קונטרול אינה מאומצת בכל המכונות בקצב שווה.

בעבר, זה לא היה מפתיע, שכן, בעוד שלענף היה אספקה קבועה של עובדים מיומנים, הצורך באוטומציה בכלי העבודה לא נחשב כחיוני. כיום, ניתן לציין עלייה בתפוקה על מחפרים שכן קל יחסית להוכיח דיוק מוגבר וחפירת יתר מופחתת. עם זאת, ברור שהתעשייה צריכה כעת להעריך מחדש את הדרישות למחפרים. עם הגדלת הדרישות לפריון ומחסור במפעילים מיומנים, הבנייה צריכה לאמץ את היתרונות שהשקעה במשין קונטרול אוטומטית יכולה להביא.

הגיע הזמן להתחיל להרוויח: פתרונות משין קונטרול למערכות לכלי צמ”ה ישפרו את היום יום באתר העבודה שלכם. בטיחות העובדים בשטח תגדל, תהליכי העבודה שלכם יהיה מדויקים הרבה יותר ולא פחות חשוב, החזרת ההשקעה בטכנולוגיה זו מחזירה את עצמה במהירות, תוך זמן קצר כבר תתחילו להרוויח על כל פרויקט יותר מאשר בעבר.