הודעת חברת Topcon בנוגע להגברת פעילות השמש והשפעת הפעילות היונוספרית על GNSS

הודעת חברת Topcon בנוגע להגברת פעילות השמש והשפעת הפעילות היונוספרית על GNSS

פעילות השמש משתנה במהלך מחזור של 11 שנים ונגרמת מהתלקחויות הנפלטות מהשמש. הפעילות היונוספרית תלויה במיקום הגיאוגרפי, בשעה ביום, בעונה ובמחזור השמש. כרגע אנחנו נכנסים לתקופה בת 4-3 שנים בה מתחילה פעילות סולארית מוגברת אשר תגיע לשיאה ב-2025.

פעילות מוגברת זו גורמת להשפעות ניכרות על האנטנות בשלב מוקדם כל כך של תקופת המחזור. הסיבה לכך היא שהקוטב הצפוני והדרומי המגנטי של השמש מתהפכים כל 11 שנים ומשחררים אנרגיה הגורמת לשינוי בשדה המגנטי של השמש במהלך תקופה זו.

התמונה מטה מראה את מחזור השמש וחוזה כי השיא של המחזור הקרוב יהיה ב-2025 ושהוא יסתיים בשנת 2030. היונוספרה משתרעת מגובה של כ-50 ק”מ לכ-1000 ק”מ, משפיעה על התפשטות אותות GNSS עקב התלקחויות בשמש הגורמות להגברת האלקטרונים החופשיים. חשוב לציין שלא רק אנטנות GNSS מושפעות מתופעה זו אלא כל טכנולוגיה המשתמשת באותות רדיו בתדר גבוה.

שאלה: לגבי הביצועים של אנטנת ה-GNSS שלכם, מה ניתן לצפות?

תשובה: הקשיים הצפויים יורגשו בנעילת המיקום, ירידה בדיוק וזמן ארוך יותר להשגת פתרון קבוע. שימוש במספר לוויינים יסייע לשפר את חוזק האות ובכך יסייע לשפר את ביצועי האנטנה.

שאלה: מה ניתן לעשות כדי למתן את ההשפעות של תופעה זו?

תשובה: ההשפעה משתנה במהלך היום, כאשר הפעילות היונוספרית בדרך כלל עולה במהלך היום ונרגעת בלילה. לכן ניתן להעביר את הפעילויות המתוכננות בשטח מהצהרים ואחר הצהריים לבוקר ולערב המאוחרים לביצועים טובים יותר, במיוחד כאשר עובדים באזורים מאתגרים, כמו עמק וליד מכשולים כמו עצים ומבנים.

שאלה: כמה זמן תמשך תופעה זו?

תשובה: התלקחויות מהשמש יכולות להימשך בין כמה דקות לכמה שעות. האזור הפעיל של השמש יכול לייצר התלקחויות שיכולות להימשך עד מספר שבועות. ההשפעה של אירועים אלו משתנה ממקום למקום.

בעוד שהטכנולוגיה משתפרת כל הזמן, Topcon ממשיכה לעבוד על פתרונות לשיפור ביצועי GNSS ולמזעור שגיאות, אולם הפחתה מוחלטת של אירועים אלו אינה אפשרית.

מומלץ מאוד למשתמשים לוודא שברשותכם תוכנה וקושחה מעודכנות. אם אינכם בטוחים לגבי גרסאות התוכנה והקושחה העדכניות, אתם מוזמנים לפנות אלינו ואנו נשמח לעזור לכם.

משתמשים המעוניינים לקבל סקירה גרפית מוזמנים להיכנס ללינק מטה:

https://www.spaceweatherlive.com/en/solar-activity/solar-flares.html#radio